BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 29, 2009


Bismillah Arrahman Arrahim
ana mulekan bicara dgn lafaz memuji allah subhanahu wataala..
"..dan Ia mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi dan Allah maha kuasa atas segala sesuatu..."-surah Ali Imran
surah ini menerang segala yang ada di atas muke bumi yang Allah ciptakan ini beserta isi2 nya hanya dalam penguasaan Allah S.W.T..
ana juga meletakkan sbgai "head" untuk blog ana ade sbb2 tertentunye...
berbeza dgn tajuk yang ana letak pada blog ni.."kedamaiaan Hakiki"..
setiap satunya ana letak ade sbb..hehe
pernah sorg sahabat ana menerangkan tentang ayat2 suci Allah yang tertera di atas..
dan pada ketika itu hati ana ckup lemah dan amat memerlukan bimbingan..
mungkin acap kali diri ana ni sering dalam keadaan lagha dan nafsu yang berpanjangan,
kadang kala hati ini kehausan dan dahagakan bimbingan dan tarbiyyah..
buktinye jelas sekali selama ana berada di uitm..
susah ana nak update blog dan mengisi semula nasihat2 dalam diri ana
kalu buka laptop..
ape yg ana buka...
myspace..facebook..friendster..
hmm..mungkin tidak ade salahnye..
cume kadang2 terlalu kerap memikirkan hiburan untuk diri
kita tidak sedar diri kita juga memerlukan makanan untuk rohani ...
berbalik pada tajuk yg sedang dibicarakan td..(jauh melencong dah..ish3)
sahabat rapat ana pernah memberikan input nasihat pada ana,ketika mane ana dihambat kegelisahan yang teramat sgt ketika itu..
ana cube mencari semula cahaya
lantas die mencapai tgn ana dan menutup kedue matanya sambil mengalunkan ayat tersebut...

setelah dia selesai mengalunkan ayat suci Al-qur'an itu beserta maknanya ..ana rasakan seperti ada satu kejutan elektrik yang mengalir ke serata tubuh..
subhanallah..
airmata ana mule menitis laju membasahi pipi..
ternyata ana sering lupa ujian yang Allah beri pada setiap hambanya
pasti ade hikmah2 di sebalik dugaan itu..
lantaran melalui kalimah2 Allah yang suci tersebut
ana mule muhasabah diri yang kian hanyut jauh disebalik kegelisahan yang berpanjangan, yang juga berpunca dari kelalaian diri ana sendiri..

Ya Allah..
sudah jauh hamba mu terpesong dari landasan dan tali peganganMu
moga Engkau tidak menutup hatiku dari menerima cahaya dari Mu
Amin Ya Ilahi...

moga sahabat sahibah yang membaca isi hati ana ni..
ana harap antum doakan ana berjaya menyusuri ujian Allah ini

"sesungguhnya, Allah tidak akan membebankan dengan satu ujian yang berat kepada hambanNya melainkan mereka kuat untuk menanganinya.."
insyaAllah...





Thursday, December 24, 2009

kesekian kali ku menyepi....

Allahu Akbar....
rindunye kat blog ni....
bape lame ana menyepikan diri..
hmmm.....
maaf la kpd teman2 seperjuangn...
ana terlalu taksub sgt dgn study sehinggakan lupa pada tggung jwb ana menjalankan dakwah..
kepada teman2 ana yg sering kali hantar msg tapi ana xblas...
harap mohon maaf sbb ana sering kali xreload ...hehe
gomen nasai...
mgkin ade segelintir yang masih tertanye2 kemane perginye pemilik blog ''kedamaian hakiki '' ni...??
huhu...ana sekarang sedang melanjutkan pelajaran di UiTM segamat ,Johor ....
dalam bidang Pengurusan maklumat..insyaAllah...
doakan najah bersama2 ana...
dan doakan jge tarbiyyah yg ana peroleh slame di SMik masih lagi ana genggami...
pernah sorg teman seperjuangn ana menasihatkan ana sblum ana berangkat ke UiTM..
ana mengatakan perasaan takut untuk berdepan dengan suasana yg masih asing bg diri ana..
ana bimbang tarbiyyah dan akhlak sedikit demi sedikit di mamah arus kejahilan yang kuat..
tp hanya satu jawapan yg mberikan semangat ntuk diri ana meneruskan perjalanan ana...

"TARBIYYAH FI AIDIKUM,FIAIDIKUM FAQAD"

begitulah kata2nya kepada ana...
tarbiyyah hanya di tgn kamu..hanya di tangn kamu sahaja....
maha suci Allah yang mengurniakan teman2 yg baik ntuk diri ana..
yg sering kali menghantar kata2 semangat dan nasihat2 yang tidak putus buat diri ana...
Alhamdulillah....

Tuesday, July 28, 2009

saban malam ku meniti waktu

saat yang berlalu terus ku tunggu

dikala insan terus terlena

hatiku ini ingin terus berjaga

dikala sepi ku sendiri

mencari sinar di kegelapan malam

air mata ku berguguran

kerna dosaku yang xpernah padam

tangisan ku mendayu-dayu

mengharap kasih dari yang satu

ku tahu cintaku terbalas

kerna Dialah pemilik cinta sejati

oh tuhan tunjukkanlah jalan

merentasi rasa sesalku

atas dosa dan laraku

yang ku pinta hanyalah Darimu

janganlah kau palingkan rahmat

yang suci murni lagi sejati

kerna aku hanya ada sekeping hati

yang rapuh dan xberdaya

moga rindu ku kan terubat..

lantaran kasihmu yang murni

tangis keinsafanku

hanya UntukMu


Saturday, July 11, 2009

"SESUNGGUHNYA ISLAM INI ADALAH JALANKU YANG LURUS,MAKA JANGAN KAMU IKUT JALAN2 YANG LAIN KERANA IA AKAN MEMECAH BELAHKAN KAMU DARI JALAN ALLAH.."

Terdetik sejenak hati ana apabila ana menerima sms seperti yang tertera di atas...
sungguh...ana dapat rasakan diri ni semakin jauh dari Rabbul'Alamin..
mungkin terlalu seronok dapat mengenali rakan2 baru
dan sibuk dengan pelbagai aktiviti semasa orentasi,menjadikan ana lagha mengingatiNya..
YA Allah...Ampunkan Diriku...
Alhamdulillah...hanya dengan message pesanan ringkas tersebut,ana muhasabah diri semula..
benar lah kata2 Allah..Sebaik2 agama di dunia ni...Adalah Ad-Dinnul Islam..
jika kita berada di atas jalanNya..kita tidak akan sesat...
Syukur atas didikan tarbiyah dari ibubapa dan guru...
ana masih mampu berdiri di atas kaki sendiri..
nasihat dan teguran dari sahibah2 seperjuangan,masih kekal di ingatan ana..
syukran alaikum...
walaupun ana sekarang jauh dari keluarga dan kawan2 sepermainan..
berada di dunia yang begitu asing bagi diri ana..
kadang2 terasa juga diri ni hanyut...
Alhamdulillah...ana cepat2 berpaut pada tali Allah semula..
ana cuba mencari ketenangan di sini..
dengan mendekatkan diri di Rumah Allah..
membaca kalimah2 suciNya..
menghayati dengan mendalam maknanya...
cuba mengalirkan air mata apabila membaca ayat2 Allah..
terasa ketenangan menyelubungi hati ana...
Alhamdulillah wa syukur lillah...
diri ini bisa lagi mampu menangisi dosa2...
betapa diri ini rasa kerdil dihadapanMu Ya Ilahi..
jangan Kau palingkan hatiku dariMU Ya Allah..
Tetapkan Diriku dalam naungan ma'firah dan kasih sayangMu...
Amin...Amin...Amin Ya Ilahi...


Wednesday, June 24, 2009


Seandainya...
kita diuji dengan ujian yang memeritkan
ingatlah kepadaNya..
..Seandainya...
kita dikecewakan dengan cinta duniawi
doalah kepadaNya
supaya kita dapat hindarinya

Ingatlah..
dunia in hanya pinjaman semata-mata
ia sentiasa mengekori kita..
dari belakang
kerana ingin merosakkan
serta
membawa ke lembah yang hina..
Berdoalah..
agar dijauhi dari cengkaman dunia
yang fana ini

Luahan hati: Pelajar tingkatan 5 Ijtihad 09'..

ana hanye sekadar publishkan atas permintaan empunye diri...syukran alaik :-)


Thursday, June 18, 2009

SEBAIK-BAIK KAWAN BERSEMBANG ADALAH BUKU..


Menurut Abu Ubaidah bahawa Al-Muhallab telah berkata kepada anak2nya dalam wasiatnya:

"Wahai anak-anakku...janganlah kamu tinggal di pasar kecuali dekat dengan pembuat baju besi dan pembuat kertas"

Salah eorang kawan telah berkata kepadaku:

"saya membaca satu buku salah seorang syeikh yang berasal dari syiria,yang di dalamnya berisi tentang catatan sejarah Ghatafan.Beliau berkata'' semua kebaikan menjadi lenyap kecuali ditulis di dalam buku-buku''

Saya juga pernah mendengar Al-Hassan Al-Lu'lui berkata:

''
saya musafir selama 40 tahun, dan saya tidak pernah tidur siang dan tidak pula pada malam hari, serta tidak bersandar, keuali saya letakkan buku di dada saya" .

Ibn Al-Jahm berkata:

"Jika mengantuk datang menyerang sebelum waktunya tidur maka saya pun mengambil salah satu buku di antara buku-buku hikmah. Dengan buku itu saya merasa ada dorongan untuk mendapat nilai dan kesukaan kepada perbuatan-perbuatan baik yang muncul ketika saya mendapat sesuatu yang menarik, dan ia melipui hati saya dengan kebahagiaan. Perasaan hati ketika sedang membaca dan belajar lebih kuat untuk membangunkan saya berbanding suara keldai da bunyi keruntuhan yang mengejutkan"

Dan beliau menyambung lagi:


"saya sangat senang dan suka kepada buku, dan jika saya menghendakkan manfaat darinya maka anda akan melihat saya jam demi jam memeriksa berapa mukasurat lagi yang tinggal kerana takutnya mendekati mukasurat terakhir. Dan jika buku itu berjilid-jilid dengan mukasurat yang banyak maka sempurnalah hidup dan lengkaplah kegembiraan saya"


"(Al-qur'an ini) satu kitab yag diturunkan kepadamu (wahai Muhammad,dari Tuhanmu), Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Qur'an itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan kepada orang-orang beriman"

Sunday, May 17, 2009

ALLAH's Pharmacy! Amazing!

You will be amazed .....

A friend sent this to me... ALLAH made dry land, planted a garden, and made animals and fish... all before making a human. He made and provided what we'd need before we were born. These are best & more powerful when eaten raw. We're such slow learners...

ALLAH left us great clues as to what foods help what part of our body!

A sliced Carrot looks like the human eye. The pupil, iris and radiating lines look just like the human eye... and YES, science now shows carrots greatly enhance blood flow to and function of the eyes.


A Tomato has four chambers and is red. The heart has four chambers and is red. All o f the research shows tomatoes are loaded with lycopine and are indeed pure heart and blood food.


Grapes hang in a cluster that has the shape of the heart. Each grape looks like a blood cell and all of the research today shows grapes are also profound heart and blood vitalizing food.


A Walnut looks like a little brain, a left and right hemisphere, upper cerebrums and lower cerebellums. Even the wrinkles or folds on the nut are just like the neo-cortex. We now know walnuts help develop more than three (3) dozen neuron-transmitters for brain function.


Kidney Beans actually heal and help maintain kidney function and yes, they look exactly like the human kidneys.


C elery, Bok Choy, Rhubarb and many more look just like bones. These foods specifically target bone strength. Bones are 23% sodium and these foods are 23% sodium. If you don't have enough sodium in your diet, the body pulls it from the bones, thus making them weak. These foods replenish the skeletal needs of the body.


Avocadoes, Eggplant and Pears target the health and function of the womb and cervix of the female - they look just like these organs. Today's research shows that when a woman eats one avocado a week, it balances hormones, sheds unwanted birth weight, and prevents cervical cancers. And how profound is this? It takes exactly nine (9) months to grow an avocado from blossom to ripened fruit. There are over 14,000 photolytic chemical constituents of nutrition in each one of these foods (modern science has only studied and named about 141 of them).


Figs are full of seeds and hang in twos when they grow. Figs increase the mobility of male sperm and increase the numbers of Sperm as well to overcome male sterility.
Sweet Potatoes look like the pancreas and actually balance the glycemic index of diabetics.


Olives assist the health and function of the ovaries


Oranges, Grapefruits , and other Citrus fruits look just like the mammary glands of the female and actually assist the health of the breasts and the movement of lymph in and out of the breasts.


Onions look like the body's cells. Today's research shows onions help clear waste materials from all of the body cells. They even produce tears which wash the epithelial layers of the eyes. A working companion, Garlic , also helps eliminate waste materials and dangerous free radicals from the body.

Monday, May 11, 2009

Sunday, May 10, 2009

THE VEIL..

They said..
"oh,poor girl,...
you're so beautiful you know...
it's shame that you cover up your beauty so.."
she just smiles,
and graciously responds reassuringly..
"THIS BEAUTY THAT I HAVE IS JUST ONE SIMPLE PART OF ME..
THIS BODY I HAVE,
NO STRANGER HAS THE RIGHT TO SEE..
THESE LONG CLOTHES,
THIS SHAWL I WEAR,
ENSURE MY MODESTY...
FAITH IS MORE ESSENTIAL THAN FASHION,
WOULDN'T YOU AGREE?

This hijab...

this mark of piety,
is an act of faith.
a symbol,
for all the world to see...
a simple cloth,
to preserve her dignity..
so lift the veil from your heart,
to see the heart of purity..

they tell her..
"girl,don't you know this is the west and you are free?
you don't need to be oppressed,
ashamed of your feminity..
"SEE THE BILL-BOARDS..
AND THE MAGAZINES THAT LINE THE CHECK-OUT ISLES..
WITH THEIR PHONY PAINTED FACES..
AND THEIR AIR BRUSHED SMILES?
WELL THEIR SHEER CLOTHES
AND LOW CUT GOWNS
THEY ARE REALLY NOT FOR ME...
YOU CALL IT FREEDOM...
I CALL IT ANARCHY..."

and this hijab...

this mark of piety..
is an act of faith..
a symbol..
for all the world to see..
a simple cloth..
to preserve her dignity..
so lift the veil from your heart..
to see the heart of purity..lift the veil from your heart..
to seek the heart of purity..

Tuesday, May 5, 2009

Tips untuk Kehidupan..

sawah padi - Fotopages.com

#PENYEBAB ROSAKNYA BADAN

Perkara yang menyebabkan rosaknya badan Iaitu perasaan runsing, gelisah, lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)

#MENERANGKAN PENGLIHATAN

Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu melihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihat orang/barang yang disayangi dan melihat buah (dedaun).

Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpa alas (berkaki ayam), menyambut waktu pagi dengan wajah murka (masam), banyak menangis dan banyak membaca tulisan yang kecil-kecil.

#PENYEBAB WAJAH BERSINAR

Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilang cahaya) iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya tanpa ilmu dan banyak berbuat dosa.

Perkara yang boleh menyebabkan wajah bersinar iaitu menjaga maruah, jujur, dermawan dan takwa.

#PERASAAN BENCI

Perkara yang menyebabkan perasaan benci iaitu sombong, dengki, berdusta dan suka mengadu domba.

#PERKARA YANG MENDATANGKAN DAN MENYEKAT REZEKI

Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaitu Qiyamullail (beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak membaca istighfar di waktu sahur (masa sebelum masuk waktu subuh), bersedekah dan berzikir di waktu pagi dan petang.

Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu tidur di waktu pagi, sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.

#KEFAHAMAN DAN INGATAN

Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu sentiasa makan buah yang masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala), hati sedih dan fikiran runsing.

Perkara yang menyebabkan bertambahnya daya ingatan dan kefahaman iaitu kegembiraan hati,
sedikit makan dan sedikit minum, mengawal makanan dengan sesuatu yang manis dan berlemak
serta mengurangkan kelebihan yang memberatkan badan.

Maksud firman Allah:

Dan sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunaknnya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah),
dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (Al A'raaf: 179)

Kejayaan setiap manusia adalah dalam agama (islam). Sejauh mana ia taat kepada Allah, Ikut sunnah nabi SAW.

Monday, May 4, 2009

Mencari Hakikat dan Realiti...


saat mentari muncul..
masih ramai yg alpa...
mencari hala tuju..
tersasar dari impian diri...
terlalu sedikit yang menyinggah ke lorong kebenaran...
ramai pula yang sengaja...
menyinggah ke lorong yang tiada hujung pangkalnya...
bukan tidak tahu...
namun sering berpura-pura tersasar...
katanya.."peluang kembali sentiase ada"...
tapi menjadi tanda tanya...
makin ramai yang leka...
entah dimana silapnya...
siapa yang harus dipersalahkan...??
manusia...jika lupa....
perjalanan yang dekat...
dirasakan begitu jauh....
hidupan yang sesat disangka nikmat...
masih ada kesempatan...
untuk berpijak dibumi yang nyata...
mencari hakikat dan realiti...
mendekatkan diri...
dengan Mu Rabbul Izzati...
sebelum tertutup pintu hati ini..

sajak ini direka oleh ukhti khadijah hassan yang kini berada di PLKN perak...
jazakillah...(17 february 2008)

MEMAHAMI ASSYAHADATAIN(PART 2)التعريف بالشهادتي

3. (أَسَاسُ اْلإِنْقِلاَبِ)

Syahadat merupakan dasar perubahan total, baik pribadi maupun masyarakat.

Karena syahadat dapat merubah kondisi suatu masyarakat, bangsa dan negara secara menyeluruh, dengan sentuhan yang sangat dalam yaitu dari dalam tiap diri insan. Karena jika seseorang dapat berubah, maka ia akan menjadi perubah yang akan merubah masyarakatnya. Allah berfirman dalam (QS. 13 : 11) :

إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah kondisi suatu kaum, hingga mereka mau merubah diri mereka sendiri.”



4. (حَقِيْقَةُ دَعْوَةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)

Syahadat merupakan hakekat da’wah Rasulullah SAW.

Karena pada hekekatnya da’wah Rasulullah SAW adalah da’wah untuk menegakkan dua hal; yaitu mentauhidkan Allah. Dan kedua menggunakan metode Rasulullah SAW dalam merealisasikan ibadah kepada Allah SWT.



5. (فَضَائِلٌ عَظِيْمَةٌ)

Syahadat memiliki keutamaan yang besar.

Diantaranya keutamaanya adalah sebagaimana yang digambarkan dalam hadits berikut:

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ أَنَّهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا

رَسُولُ اللَّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ النَّارَ

“Dari Ubadah bin al-Shamit, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, ‘Barang siapa yang bersaksi tiada tuhan selain Allah dan bahwasanya Muhammad adalah utusan Allah, maka Allah akan mengharamkam neraka baginya”. (HR. Muslim)

Sunday, May 3, 2009

Sang Pengembara..Ibn Battuta


Pencapaian Ibnu Battuta yang luar biasa itu, konon dirampas dan
disembunyikan Kerajaan Prancis saat menjajah benua Afrika.
”Aku tinggalkan Tangier, kampung halamanku, pada Kamis 2 Rajab 725 H/ 14
Juni 1325 M. Saat itu usiaku baru 21 tahun empat bulan. Tujuanku adalah
menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci di Makkah dan berziarah ke makam
Rasulullah SAW di Madinah,” kisah Ibnu Battuta - pengembara dan penjelajah
Muslim terhebat di dunia — membuka pengalaman perjalanan panjangnya dalam
buku catatannya, Rihla.
Dengan penuh kesedihan, ia meninggalkan orangtua serta sahabat sahabatnya di
Tangier. Tekadnya sudah bulat untuk menunaikan rukun iman kelima.
Perjalananya menuju ke Baitullah telah membawanya bertualang dan menjelajahi
dunia. Seorang diri, dia mengarungi samudera dan menjelajah daratan demi
sebuah tujuan mulia.
”Kehebatan Ibnu Battuta hanya dapat dibandingkan dengan pelancong terkemuka
Eropa, Marcopolo (1254 M -1324 M),” ujar Sejarawan Brockelmann mengagumi
ketangguhan sang pengembara Muslim itu. Selama hampir 30 tahun, dia telah
mengunjungi tiga benua mulai dari Afrika Utara, Afrika Barat, Eropa Selatan,
Eropa Timur, Timur Tengah, India, Asia engah, Asia Tenggara, dan Cina.
Perjalanan panjang dan pengembaraannya mengelilingi dunia itu mencapai 73
ribu mil atau sejauh 117 ribu kilometer. Tak heran, bila kehebatannya mampu
melampaui sejumlah penjelajah Eropa yang diagung-agungkan Barat seperti
Christopher Columbus, Vasco de Gama, dan Magellan yang mulai berlayar 125
setelah Ibnu Battuta.
Sejarawan Barat, George Sarton, mencatat jarak perjalanan yang ditempuh Ibnu
Battuta melebihi capaian Marco Polo. Tak heran, bila Sarton geleng-geleng
kepala dan mengagumi ketangguhan seorang Ibnu Battuta yang mampu mengarungi
lauatan dan menjelajahi daratan sepanjang 73 ribu mil itu. Sebuah pencapaian
yang tak ada duanya di masa itu.
Lalu siapakah sebenarnya pengembara tangguh bernama Ibnu Battuta itu? Pria
kelahiran Tangier 17 Rajab 703 H/ 25 Februari 1304 itu bernama lengkap
Muhammad bin Abdullah bin Muhammad bin Ibrahim At-Tanji, bergelar Syamsuddin
bin Battutah. Sejak kecil, Ibnu Battuta dibesarkan dalam keluarga yang taat
menjaga tradisi Islam. Ibnu Battuta begitu tertarik untuk mendalami
ilmu-ilmu fikih dan sastra dan syair Arab.
Kelak, ilmu yang dipelajarinya semasa kecil hingga dewasa itu banyak
membantunya dalam melalui perjalanan panjangnya. Ketika Ibnu Battuta tumbuh
menjadi seorang pemuda, dunia Islam terbagi-bagi atas kerajaan-kerajaan dan
dinasti. Ia sempat mengalami kejayaan Bani Marrin yang berkuasa di Maroko
pada abad ke-13 dan 14 M.
Latar belakang Ibnu Battuta begitu jauh berbeda bila dibandingkan Marco Polo
yang seorang pedagang dan Columbus yang benar-benar seorang petualang
sejati. Meski Ibnu Battuta adalah seorang teologis, sastrawan puis,i dan
cendekiawan, serta humanis, namun ketangguhannya mampu mengalahkan keduanya.
Meski hatinya berat untuk meninggalkan orang-orang yang dicintainya, Ibnu
Battuta tetap meninggalkan kampung halamannya untuk menunaikan ibadah haji
ke Makkah yang berjarak 3.000 mil ke arah Timur. Dari Tangier, Afrika Utara
dia menuju Iskandariah. Lalu kembali bergerak ke Dimyath dan Kaherah.
Setelah itu, dia menginjakkan kakinya di Palestina dan selanjutnya menuju
Damaskus. Ia lalu berjalan kaki ke Ladzikiyah hingga sampai di Allepo. Pintu
menuju Makkah terbuka dihadapannya setelah dia melihat satu kafilah sedang
bergerak untuk menunaikan ibadat haji ke Tanah Suci. Ia pun bergabung dengan
rombongan itu. Beliau menetap di Makkah selama dua tahun.
Setelah cita-citanya tercapai, Ibnu Battuta, ternyata tak langsung pulang ke
Tangier, Maroko. Ia lebih memilih untuk meneruskan pengembaraannya ke Yaman
melalui jalan laut dan melawat ke Aden, Mombosa, Timur Afrika dan menuju ke
Kulwa. Ia kembali ke Oman dan kembali lagi ke Makkah untuk menunaikan Haji
pada tahun 1332 M, melaui Hormuz, Siraf, Bahrin dan Yamama.
Itulah putaran pertama perjalanan yang tempuh Ibnu Battuta. Pengembaraan
putara kedua, dilalu Ibnu Battuta dengan menjelajahi Syam dan Laut Hitam. I
lalumeneruskan pengembaraannya ke Bulgaria, Roma, Rusia, Turki serta
pelabuhan terpenting di Laut Hitam yaitu Odesia, kemudian menyusuri
sepanjang Sungai Danube.
Ia lalu berlayar menyeberangi Laut Hitam ke Semenanjung Crimea dan
mengunjungi Rusia Selatan dan seterusnya ke India. Di India, ia pernah
diangkat menjadi kadi. Dia lalu bergerak lagi ke Sri Langka, Indonesia, dan
Canton. Kemudian Ibnu Battuta mengembara pula ke Sumatera, Indonesia dan
melanjutkan perjalanan melalui laut Amman dan akhirnya eneruskan perjalanan
darat ke Iran, Irak, Palestina, dan Mesir.
Beliau lalu kembali ke Makkah untuk menunaikan ibadah hajinya yang ke tujuh
pada bulan November 1348 M. Perjalanan putaran ketiga kembali dimulai pada
753 H. Ia terdampar di Mali di tengah Afrika Barat dan akhirnya kembali ke
Fez, Maroko pada 1355 M.
Ia mengakhiri cerita perjalannya dengan sebuah kalimat, ”Akhirnya aku sampai
juga di kota Fez.” Di situ dia menuliskan hasil pengembaraannya. Salah
seorang penulis bernama Mohad Ibnu Juza menuliskan kisah perjalanannya
dengan gaya bahasa yang renyah. Dalam waktu tiga bulan, buku berjudul
Persembahan Seorang pengamat tentang Kota-Kota Asing dan Perjalanan yang
Mengagumka, diselesaikannya pada 9 Desember 1355 M.
Secara detail, setiap kali mengunjungi sebuah negeri atau negara, Ibnu
Battuta mencatat mengenai penduduk, pemerintah, dan ulama. Ia juga
mengisahkan kedukaan yang pernah dialaminya seperti ketika berhadapa dengan
penjahat, hampir pingsan bersama kapal yang karam dan nyaris dihukum penggal
oleh pemerintah yang zalim. Ia meninggal dunia di Maroko pada pada tahun
1377 M. Kisah pencapaian Ibnu Battuta yang luar biasa itu, konon dirampas
dan disembunyikan Kerajaan Prancis saat menjajah benua Afrika. Buktinya,
Barat baru mengetahui kehebatannya setelah tiga abad meninggalnya sang
pengembara.
Dari Tangier ke Samudera Pasai
Petualangan dan perjalanan panjang yang ditempuh Ibnu Battuta sempat
membuatnya terdampar di Samudera Pasai - kerajaan Islam pertama di Nusantara
pada abad ke-13 M. Ia menginjakkan kakinya di Aceh pada tahun 1345. Sang
pengembara itu singgah di bumi Serambi Makkah selama 15 hari.
Dalam catatan perjalanannya, Ibnu Battuta melukiskan Samudera Pasai dengan
begitu indah. ”Negeri yang hijau dengan kota pelabuhannya yang besar dan
indah,” tutur sang pengembara berdecak kagum. Kedatangan penjelajah kondang
asal Maroko itu mendapat sambutan hangat dari para ulama dan pejabat
Samudera Pasai.
Ia disambut oleh pemimpin Daulasah, Qadi Syarif Amir Sayyir al-Syirazi,
Tajudin al-Ashbahani dan ahli fiqih kesultanan. Menurut Ibnu Battuta, kala
itu Samudera Pasai telah menjelma sebagai pusat studi Islam di Asia
Tenggara. Penjelajah termasyhur itu juga mengagumi Sultan Mahmud Malik
Al-Zahir penguasa Samudera Pasai.
”Sultan Mahmud Malik Al-Zahir adalah seorang pemimpin yang sangat
mengedepankan hukum Islam. Pribadinya sangat rendah hati. Ia berangkat ke
masjid untuk shalat Jumat dengan berjalan kaki. Selesai shalat, sultan dan
rombongan biasa berkeliling kota untuk melihat keadaan rakyatnya,” kisah
Ibnu Battuta.
Menurut Ibnu Battuta, penguasa Samudera Pasai itu memiliki ghirah belajar
yang tinggi untuk menuntut ilmu-ilmu Islam kepada ulama. Dia juga mencatat,
pusat studi Islam yang dibangun dii lingkungan kerajaan menjadi tempat
diskusi antara ulama dan elit kerajaan. Selama berpetualang mengelilingi
dunia dan menjejakkan kakinya di 44 negara, dalam kitab yang berjudul Tuhfat
al-Nazhar, Ibnu Battuta menuturkan telah bertemu dengan tujuh raja yang
memiliki kelebihan yang luar biasa.
Ketujuh raja yang dikagumi Ibnu Battuta itu antara lain; raja Iraq yang
dinilainya berbudi bahasa; raja Hindustani yang disebutnya sangat ramah;
raja Yaman yang dianggapnya berakhlak mulia; raja Turki dikaguminya karena
gagah perkasa; Raja Romawi yang sangat pemaaf; Raja Melayu Malik Al-Zahir
yang dinilainya berilmu pengetahuan luas dan mendalam, serta raja Turkistan.
Setelah berkelana dan mengembara di Samudera Pasai selama dua pekan, Ibnu
Battuta akhirnya melanjutkan perjalannnya menuju Negeri Tirai Bambu Cina.
Catatan perjalanan Ibnu Battuta itu menggambarkan pada abad pertengahan,
peradaban telah tumbuh dan berkembang di bumi Nusantara.
Abadi di Kawah Bulan
Nama besar dan kehebatan Ibnu Battuta dalam menjelajahi dunia di abad
pertengahan hingga kini tetap dikenang. Bukan hanya umat Islam saja yang
mengakui kehebatannya, Barat pun mengagumi sosok Ibnu Battuta. Tak heran,
karya-karyanya disimpan Barat.
Sebagai bentuk penghormatan atas dedikasinya, International Astronomy Union
(IAU) mengabadikan Ibnu Battuta menjadi nama salah satu kawah bulan. Bagi
orang Astronomi, Ibnu Battuta bukan hanya seorang pengembara dan penjelajah
paling termasyhur, namun juga sebuah kawah kecil di bulan yang berada di
Mare Fecunditas.
Kawah Ibnu Battuta terletak di Baratdaya kawah Lindenbergh dan Timurlaut
kawah bulan terkenal Goclenius. Di sekitar kawah Ibnu Battuta tersebar
beberapa formasi kawah hantu. Kawah Ibnu Battuta berbentuk bundar dan
simetris. Dasar bagian dalam kawah Ibnu Battuta terbilang luas. Diameter
kawah itu mencapai 11 kilometer. Dasar kawah bagian dalamnya terbilang
gelap, segelap luarnya. Kawah Ibnu Battuta awalnya bernama Goclenius A.
Namun, IAU kemudian memberinya nama Ibnu Battuta.
Selain dijadikan nama kawah di bulan, Ibnu Battuta juga diabadikan dan
dikenang masyarakat Dubai lewat sebuah mal atau pusat perbelanjaan bernama
Ibnu Battuta Mall. Di sepanjang koridor mal itu dipajangkan hasil penelitian
dan penemuan Ibnu Battuta. Meski petualangan dan pengembaraannya telah
berlalu enam abad silam, namun kebesaran dan kehebatannya hingga kini tetap
dikenang.

MEMAHAMI ASSYAHADATAIN(PART 1) التعريف بالشهادتي

بسم الله الرحمن الرحيم





Muqadimah

Syahadat merupakan hal yang sangat penting bagi seseorang, yang akan menentukan perjalanan kehidupannya. Dengan syahadat, orientasi duniawi (baca; materiil) akan berubah menjadi orientasi ukhrawi yang secara langsung atau tidak dapat merubah tujuan dan perjalanan hidup seseorang. Dan dengan syahadat ini pulalah, Rasulullah SAW mengubah kondisi masyarakat Arab, dari kehidupan yang jahili menuju kehidupan yang Islami.

Syahadat membawa perubahan mendasar dalam jiwa setiap insan. Syahadat merubah kondisi masyarakat dari akarnya yang paling bawah; yaitu dari sisi relung hatinya yang paling dalam. Ketika hati telah berubah, maka segala gerak gerik, tingkah laku, pola pikir, kejiwaan dan segala tindak tanduk akan berubah pula.

Namun tentulah untuk dapat mewujudkan perubahan seperti itu, harus terlebih dahulu memahami hakekat yang terkandung dalam kalimat yang membawa perubahan itu. Para sahabat, yang mereka semua sebagian besar orang Arab, sangat memahami makna yang terkandung dalam kalimat tersebut. Sehingga ketika mereka mengucapkannya, merekapun mengetahui dan memahami konsekwensi yang bakal mereka terima dari ucapannya. Oleh karena itulah, tidak sedikit kasus adanya penolakan dari mereka untuk mengucapkan kalimat tersebut. Bahkan diantara mereka ada yang mengatakan akan dapat mengatakan sepuluh kalimat, asalkan bukan kalimat yang satu itu.


Urgensi Syahadatain

Dari sinilah, kita dapat memetik urgensi (baca ; ahamiyah) dari syahadat. Dan terdapat beberapa urgensi syahadat penting lainnya. Diantaranya adalah:

1. (مَدْخَلٌ إِلَى اْلإِسْلاَمِ)

Syahadat merupakan pintu gerbang masuk ke dalam Islam.

Karena pada hakekatnya, syahadat merupakan pemisah seseorang dari kekafiran menuju Iman. Artinya dengan sekedar mengucapkan syahadat, seseorang telah dapat dikatakan sebagai seorang muslim. Demikian pula sebaliknya, tanpa mengucapkan syahadat, seseorang belum dapat dikatakan sebagai seorang muslim, kendatipun baiknya orang tersebut.

Dalam syahadat seseorang akan mengakui bahwa hanya Allah lah satu-satunya Dzat yang mengatur segala sesuatu yang ada di jagad raya, termasuk mengatur segala aspek kehidupan manusia dengan mengutus seorang rasul yang ditugaskan untuk membimbing umat manusia, yaitu nabi Muhammad SAW.



2. (خُلاَصَةُ تَعَالِيْمِ اْلإِسْلاَمِ)

Syahadat merupakan intisari dari ajaran Islam.

Karena syahadat mencakup dua hal: Pertama konsep la ilaha ilallah; merealisasikan segala bentuk ibadah hanya kepada Allah, baik yang dilakukan secara pribadi maupun secara bersamaan (berjamaah). Dari sini akan melahirkan keikhlasan kepada Allah SWT. Kedua, konsep Muhammad adalah utusan Allah, mengantarkan pada makna bahwa konsep ini menjadi konsep yang mengharuskan kita untuk mengikuti tatacara penyembahan kepada Allah sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Atau dengan kata lain sering disebut dengan ittiba’.

bersambung...

Sunday, April 5, 2009

...hrm..wHy...

hrmmm...
baru ana terfikir sesuatu,knape xde sorng pun yg tnye ea..
knape ana letak title blog ana "keindahan di langit"...??

kisahnye begini...
bermula pada waktu malam,
ana rase bkan mcm malam2 yg biase,
sebab time 2,kami f5 de rehlah kat teluk senangin,
mmg sronok...huhu..
suatu malam yang pada malam 2,ade malam kebudayaan,
ade bbq...kami sume bertungkus lumus ntuk menjayekan malam 2..
(alhamdulillah..boleh tahan gak masakan kami..hehe)
time sume dah ready,and time nak bersantap..kami duduk mengadap laut..
malam mmg gelap,tapi kegelapan 2 disinari dengan beribu..eh..berjuta2 bintang di langit..masyaAllah..
begitulah tercetusnye ilham tuk wat blog ni..
nmpak mmg mcm xde kne mengene..tp xpela...kire ok gak kan ana wat cmni,
berkongsi tazkirah..bertukar pendapat...
tp dgn izin Allah...dah byk ana letak dlam blog ana yg xseberape ni..
tp ana rase,tanpe sokongn dr guru dn kwn2,ana xkan sampai ke takah ni..
jazakallah wa arigato gozaimas ana ucapkan ...:-)

Selama diriku menjadi pelajar,
kini ku sedar,
menjadi seorang murabbi itu jga sukar,
menuntutkan kesabaran,
memerlukan keyakinan,
mengerahkan keringat,
mengorbankan masa dan waktu,
semata-mata untuk mencurahkan ilmu,
kepada para pelajar yang ketandusan dan kehausan pengetahuan darimu,
guru...
kini ku sedar..
betapa sukar kau mengajar ku,
memberikan kefahaman,
pengetahuan,
pengalaman,
supaya aku jadi insan berguna di masa hadapan..
wahai guru ku, murabbi ku...
kau sanggup membakar dirimu,
semata-mata mengajar kami erti kehidupan,
dunia yang fana ini..

Saturday, March 14, 2009

SuAsAnE...KeTiKe...KeLuAr ReSuLt Spm

12 March 2009...

tarikh keramat bagi semua pelajar lepasan spm 08' smik...
pada tarikh ini,telah diumumkan bahawa keputusan spm akan dikeluarkan...
berdebar-debar...
menanti...penuh bimbang...
kelihatan juga pelajar2 menanti pada awal pagi lagi...
guru2 juga tersengih dan tersenyum...
melihat telatah anak2 didik mereka..
yang bagaikan cacing kepanasan..xsenang duduk...
disaat mengambil keputusan...
ada yang gembire...
tidak kurang juga menangis kegembiraan..
dan berduka...
kerana hasrat tak kesampaian...
hmm...
itulah suasane ketike nak amek result..
macam2 ragam bleh dilihat..
bagaikan tonton cerekarama...
tak kurang seperti tgk drama...
apape pun...
semue selamat amek result...
Alhamdulillah...
begitulah ucapan yang sering didengari dari setiap bibir...
mengucap syukur..
walau perasaan ketike itu...
hanya tuhan yang tahu...
.....................................................................................

Saturday, February 28, 2009

sAyAnGiLaH YaNg TErSaYaNg

Pada suatu pagi di satu
sekolah menengah, ada seorang pelajar
bertanya pada seorang guru yang sedang
mengajar.
Ketika itu, guru tersebut sedang
menyentuh mengenai kasih dan sayang
secara
am.
Dialog di antara pelajar dan guru
tersebut berbunyi begini :
Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak
pilih seseorang yang terbaik sebagai
orang paling kita sayang?. Macam mana
juga kasih sayang itu nak
berkekalan?
Cikgu : Oh, awak nak tahu
ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat
apa yang
saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu
akan dapat apa jawapannya.
Pelajar : Baiklah...apa yang saya
harus buat?
Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah
yang berada di luar kelas sekarang
juga. Kamu berjalan di atas rumput di
situ dan sambil memandang rumput di
depan kamu, pilih mana yang PALING
cantik tanpa menoleh ke belakang lagi
walaupun sekali. Dan kamu petiklah
rumput yang PALING cantik yang berada
di depan kamu tersebut dan selepas itu
bawa balik ke kelas.
Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan
buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut
balik semula ke kelas, tiada pun rumput
yang berada di tangannya. Maka cikgu
pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh
petik?
Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di
atas rumput dan sambil memandang rumput
yang berada di situ, saya carilah
rumput yang paling cantik. Memang ada
banyak yang cantik tapi cikgu kata
petik yang paling cantik maka saya pun
terus berjalan ke depan sambil mencari
yang paling cantik tanpa menoleh ke
belakang lagi. Tapi sampai di
penghujung padang , saya tak jumpa pun
yang
paling cantik. Mungkin ada di antara
yang di belakang saya sebelum itu
tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh
ke belakang semula, jadi tiadalah
rumput yang saya boleh petik.
Cikgu : Ya, itulah jawapannya.
Maknanya, apabila kita telah berjumpa
dengan seseorang yang kita sayang,
janganlah kita hendak mencari lagi yang
lebih baik daripada itu. Kita patut
hargai orang yang berada di depan kita
sebaik-baiknya. Janganlah kita
menoleh ke belakang lagi kerana yang
berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga
yang berlalu tidak lagi berulang.
Jika kita berselisih faham dengan
orang yang kita sayang itu, kita boleh
perbetulkan keadaan dan cuba teruskan
perhubungan tersebut walaupun banyak
perkara yang menggugat perhubungan
tersebut. Dan ingatlah orang yang kita
sayang itulah kita jumpa paling cantik
dan paling baik pada MULAnya
walaupun nak ikutkan banyak lagi yang
cantik dan baik seperti rumput tadi.
KECUALILAH jika perhubungan tersebut
tak boleh diselamatkan lagi, maka
barulah kita mulakan sekali lagi.
Maka sayangilah orang yang berada di
depan kita dengan tulus dan ikhlas.
Sekian.
"...kadangkala ALLAH hilangkan
sekejap matahari..Kemudian DIA
datangkan
pula guruh & kilat..Puas kita
menangis,mencari di mana matahari!
Rupa2nya ALLAH nak
hadiahkan kita PELANGI..."

Friday, February 20, 2009

Rasullullah s.a.w menawan dengan kerendahan diri

"Betapa romantiknya kau berlari-lari dengan si Humaira'itu...Berlumba penuh ceria di padang pasir yang dingin..Malam itu menjadi saksi ketika kau kalahkan dia dalam senyum tawamu..kau berkata.."Ini balasan yang dulu"..ujarmu sambil tersenyum mengimbau nostalgia ketika kau dikalahkan olehnya pada awal perkahwinan"

Pada ketika tertentu,kau jahit sepatu dan bajumu yang robek...Ah,tidak dapat dibayangkan betapa Rasul pilihan itu menjadi semakin luar biasa apabila melakukan kerja-kerja biasa..

kerja yang tidak akan mungkin dilakukan oleh seorang presiden ataupun raja.Selalu kau mengingatkan dirimu, kau hanya anak yatim.

Pada awal pagi ada ketikanya kau berteleku dan duduk santai seadanya.Dalam tawadhuk seorang suami,kau bertanyakan kepada si isteri,"Apakah ada apa-apa makanan pada hari ini?"..Bila diberitahu.."..tidak ada apa-apa lagi yang boleh dimasak,wahai suamiku.."
lalu kau katakan, hari itu kau berpuasa..kau tega seadanya.Syukur ketika berbuka dan sabar ketika berpuasa..

Dan pada ketika kau lewat pulang dan malam sudah bertandang,kau hampar kain ridakmu di hadapan pintu,lalu kau tidur di situ semalaman.Justeru tidak mahu mengejutkan isterimu yang sedang nyenyak tidur..Kau..ya Rasulullah..sentiasa aman..dan sentiasa memberi keamanan..

Esoknya,ketika isterimu memohon maaf dan menyatakan kekesalan,kau hanya tersenyum tanpa tercalar oleh sedebu pun rasa terkilan apatah lagi kemarahan...

Ketika kau pulang dengan wajah muram dek keengganan sahabat2mu menyembelih korban dan ibadah haji ditangguhkan...Tiba-tiba pandangan isterimu,ummu salamah- memujukmu,meminta kau menyembelih korban dan bercukur.Dengan rendah hati dan fikiran terbuka,kau menerima dan melaksanakannya....

kaulah insan terbaik melayan wanita...dengan rendah hati...terbuka fikiran..kelembutan perasaan..kau luruskan wanita yang bagaikan tulang rusuk yang bengkok...terlalu seni..tanpa calar...tanpa gurisan...hanya kerendahan diri...Benarlah.."a great men is always willing to be little"...

Friday, February 13, 2009

AL-WAKTU

Orang mukmin yang tidak ada sebarang kegiatan bermakna ia sedang berada dalam kelalaian,kekosongan adalah musuh yang membinasakan,dan kesenggangan adalah satu kemalasan.Dan kebanyakan orang yang selalu susah hati dan hidup dalam kecemasan adalah mereka yang terlalu banyak waktu lapang dan sedikit aktivitinya.

Manakala waktu manfaat yang mereka perolehi dari semua itu adalah hanya sekadar desas desus dan omongan kosong sahaja yang tidak mendatangkan manfaat.Demikianlah keuntungan yang dicapai oleh mereka yang tidak pernah mengerjakan amalan yang bermakna dan mendatangkan pahala.

Justeru,kamu hendaklah bergerak,bekerja,mencari sesuatu yang boleh memanfaatkan waktu.Gunakan waktu sebaik-baiknya,dan jangan biarkan walaupun satu saat terbuang dengan perkara yang sia-sia.

Al-Jahiz menasihatkan supaya sentiasa membaca buku dan mengkaji sesuatu supaya dapat menghalau kesedihan. Katanya

"BUKU ADALAH KAWAN DUDUK YANG TIDAK AKAN MEMUJIMU BERLEBIHAN
SAHABAT YANG TIDAK AKAN MENIPUMU,DAN TEMAN YANG TIDAK AKAN MEMBUATMU
BOSAN.DIA ADALAH KAWAN YANG BERTOLAK ANSUR YANG TIDAK AKAN
MENGHALAUMU,DIA ADLAH TETANGGA YANG TIDAK AKAN
MENYAKITIMU,IA JUGA TEMAN YANG TIDAK AKAN MEMAKSAMU
MELAKUKAN SESUATU,DAN TIDAK AKAN MELAKUKAN PEMBOHONGAN"