BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 28, 2009

sAyAnGiLaH YaNg TErSaYaNg

Pada suatu pagi di satu
sekolah menengah, ada seorang pelajar
bertanya pada seorang guru yang sedang
mengajar.
Ketika itu, guru tersebut sedang
menyentuh mengenai kasih dan sayang
secara
am.
Dialog di antara pelajar dan guru
tersebut berbunyi begini :
Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak
pilih seseorang yang terbaik sebagai
orang paling kita sayang?. Macam mana
juga kasih sayang itu nak
berkekalan?
Cikgu : Oh, awak nak tahu
ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat
apa yang
saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu
akan dapat apa jawapannya.
Pelajar : Baiklah...apa yang saya
harus buat?
Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah
yang berada di luar kelas sekarang
juga. Kamu berjalan di atas rumput di
situ dan sambil memandang rumput di
depan kamu, pilih mana yang PALING
cantik tanpa menoleh ke belakang lagi
walaupun sekali. Dan kamu petiklah
rumput yang PALING cantik yang berada
di depan kamu tersebut dan selepas itu
bawa balik ke kelas.
Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan
buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut
balik semula ke kelas, tiada pun rumput
yang berada di tangannya. Maka cikgu
pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh
petik?
Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di
atas rumput dan sambil memandang rumput
yang berada di situ, saya carilah
rumput yang paling cantik. Memang ada
banyak yang cantik tapi cikgu kata
petik yang paling cantik maka saya pun
terus berjalan ke depan sambil mencari
yang paling cantik tanpa menoleh ke
belakang lagi. Tapi sampai di
penghujung padang , saya tak jumpa pun
yang
paling cantik. Mungkin ada di antara
yang di belakang saya sebelum itu
tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh
ke belakang semula, jadi tiadalah
rumput yang saya boleh petik.
Cikgu : Ya, itulah jawapannya.
Maknanya, apabila kita telah berjumpa
dengan seseorang yang kita sayang,
janganlah kita hendak mencari lagi yang
lebih baik daripada itu. Kita patut
hargai orang yang berada di depan kita
sebaik-baiknya. Janganlah kita
menoleh ke belakang lagi kerana yang
berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga
yang berlalu tidak lagi berulang.
Jika kita berselisih faham dengan
orang yang kita sayang itu, kita boleh
perbetulkan keadaan dan cuba teruskan
perhubungan tersebut walaupun banyak
perkara yang menggugat perhubungan
tersebut. Dan ingatlah orang yang kita
sayang itulah kita jumpa paling cantik
dan paling baik pada MULAnya
walaupun nak ikutkan banyak lagi yang
cantik dan baik seperti rumput tadi.
KECUALILAH jika perhubungan tersebut
tak boleh diselamatkan lagi, maka
barulah kita mulakan sekali lagi.
Maka sayangilah orang yang berada di
depan kita dengan tulus dan ikhlas.
Sekian.
"...kadangkala ALLAH hilangkan
sekejap matahari..Kemudian DIA
datangkan
pula guruh & kilat..Puas kita
menangis,mencari di mana matahari!
Rupa2nya ALLAH nak
hadiahkan kita PELANGI..."

0 comments: